Опубликовано - 2015

Triscan øger konkurrencekraft gennem logistik-processerne

Corporate news

Fra Triscans lagre i Danmark og Tyskland distribueres dagligt 7.000 ordrelinjer fordelt på ca. 2.000 ordrer. Triscans fokus er på kvalitets-reservedele til tiden til de mange kunder i Danmark og Europa. Leveringshastigheden minder en del om distribution af friskvarer til supermarkederne, som dagligt modtager frisk mælk til køledisken, bortset fra at leveringen af autoreservedele ofte går hurtigere.

Top-tunede logistik- og distributionsprocesser er kritiske i vores verden, hvor 25% af alle ordrer leveres samme dag inden for få timer, og 95% af alle ordrer er leveret hos kunden senest kl. 07:00 næste morgen. ”Det er jo herligt, når reservedelen når fra Triscan via grossisten og ud til mekanikeren, mens bilen stadig hænger på liften. Vi modtager ordrer til sent på eftermiddagen og leverer varen senest kl. 07:00 - fra Umeå i nord til München i syd. Vi vil fortsat gerne levere ”friske” reservedele hurtigere end Arla leverer mælken”, fortæller Triscans Logistik- og IT direktør Morten Hallum.

”Vi modtager ordrer til sent på eftermiddagen og leverer varen senest kl. 07:00 - fra Umeå i nord til München i syd”

— Morten Hallum, Logistik- og IT-direktør

De tre hovedlagre i hhv. Brabrand, Glostrup og Hagen modtager løbende ordrer fra grossister og importører hen over dagen. ”Ca. 90% af vore ordrelinjer ankommer elektronisk via vore egne e-løsninger TriWeb, Web-service samt via TecCom. Og halvdelen af denne ordremængde går uden menneskelig indblanding direkte videre til pluk på et af Triscans lagre. Vores elektroniske ordrebehandler ”AXA” klarer den opgave”, fortsætter Morten Hallum.

Teknikken bag logistikprocessen er helt vital og skal fungere 100%. Det har været en stor udfordring i 2014 ifm. overgangen til et nyt Axapta 2012-R2 ordresystem. At sikre en leveringsevne på 96% på 57.000 varenumre gav sved på panden - men vi mener, at vi er landet med et stærkt tunet set-up, hvor alle systemer er solidt integreret.

Fremtiden byder på flere markante tilpasninger, hvor vi bl.a. kommer til at synliggøre vores logistikprocesser langt bedre. Vores kunder og medarbejdere skal kunne følge alle processer tæt, og det kommer de til! Vi vil satse hårdt på yderligere at effektivisere og kvalitetssikre ordre- og vareflow gennem synliggørelse af fremdriftsstatus i og uden for huset. Fysisk kommer vi til at foretage en række investeringer, slutter Morten Hallum.